Uitgeverij Gelling presenteert in samenwerking met Stichting Histos de keerdruk Basisonderwijs zonder basis en Basisonderwijs met basis van Ewald Vervaet.

De twee hoofdstellingen van Basisonderwijs zonder basis zijn:

  • Het overheidsbeleid ontkent of negeert de psychologische ontwikkeling van het kind. Dit berust vanaf 1929 op de ontwikkelbaarheidsgedachte en vanaf 1972 op de zone van de naaste ontwikkeling. Tevens werd Piagets theorie vertekend en verworpen.
  • Het overheidsbeleid bevordert tests. Daar komt slechts uit hoeveel procent een kind afwijkt van een gemiddeld. Dat berust op een onhoudbare kijk op de meetfouttheorie van de natuurwetenschappen.

Hiertegenover staan proeven die bepalen of een kind ergens aan toe is of met een steekproef uit de stof in hoeverre een rijp kind heeft geleerd.

In Basisonderwijs met basis wordt op fasen en proeven gebaseerd onderwijs geschetst: een kind krijgt alleen ergens les in als het er rijp voor is; vorderingen worden bepaald met representatieve steekproeven uit de te leren stof.

Auteur: Ewald Vervaet

Lees de recensie op de website van wij-leren.nl

Basisonderwijs zonder / met basis

Basisonderwijs zonder / met basis

978-90-78440-81-9
€34,50
Prijs is excl. btw en excl. portokosten
 
Voorraadop voorraad